طرح لیست هوشمند حق‌بیمه در تمام کشور اجرایی شد

پس از اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه در چند استان و تعمیم آن به ۴۵۵ شعبه در سطح کشور، از خرداد ماه سال 1403 همه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که ملزم به تنظیم و ارائه ماهانه لیست حق بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، باید لیست حق بیمه کارکنان کارگاه را در قالب لیست هوشمند تنظیم و به این سازمان ارسال کنند.

 

برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ارسال لیست هوشمند از سوی کارفرمایان، یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای هوشمندسازی خدمات محسوب می‌شود که در این دوره مدیریتی به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و با اقدامات مؤثری در حال حاضر این مهم زمینه اجرایی پیدا کرده است. پروژه لیست هوشمند در حال حاضر در  ۴۵۵ شعبه در سطح کشور تعمیم یافته و در دیگر شعب نیز تا پایان خردادماه سال‌ جاری اجرایی می‌شود.
هوشمندسازی لیست حق‌بیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان در بر دارد که ازجمله می‌توان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمین‌اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد. پیش‌تر در مسیر پردازش برخط لیست‌های ارسالی حق‌بیمه کارفرمایان، کنترل‌های محاسباتی و فرایندی، بعد از ارسال لیست و بدون حضور کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال می‌شد که در بعضی موارد منجر به ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد. در حال حاضر اما، کنترل‌های برخط در زمان تنظیم و ارسال لیست از سوی کارفرما اعمال می‌شود و بازخورد به‌هنگام برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده می‌شود که این موضوع حتماً از ایجاد یا انباشت بدهی و جرایم جلوگیری می‌کند.

ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب و جلوگیری از انباشت بدهی‌ از مزایای لیست هوشمند
در این پروژه تلاش شده تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی، اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا جریمه می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود. همچنین بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود. در واقع با اجرای پروژه مذکور و تعمیم آن به‌صورت کشوری، تمامی‌ پردازش‌های فهرست حق‌بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز، هوشمند و هم‌زمان با تکمیل لیست انجام می‌گیرد و کارفرما نیز فرصت دارد نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

 

همچنین پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، بخشی از دستاوردهای اجرای لیست هوشمند حق‌بیمه محسوب می‌شود. همچنین ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای عملیاتی شدن پروژه فهرست هوشمند حق‌بیمه به‌شمار می‌رود.

کارفرمایان تنظیم و ارسال لیست را به روزهای پایانی ماه موکول نکنند
با پیاده‌سازی پروژه لیست هوشمند، کلیه فرآیندهای دستی کاربران در زمان تنظیم و ارسال لیست به‌صورت مکانیزه و اتوماتیک اعمال و قابل بهره‌برداری شده که موجب کاهش خطاهای کاربری و همچنین وصول بهنگام پرداخت‌ها و ارائه تعهدات قانونی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان به صورت برخط شده است.

 

فرآیند ارسال لیست هوشمند حق بیمه، در کل کشور از طریق سامانه es.tamin.ir  قابل بهره‌برداری است و امکان ارسال لیست به‌صورت 24 ساعته مهیا شده و کارفرمایان می‌توانند در تمامی ساعات شبانه‌روز، اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کنند. لذا به سبب افزایش حجم تراکنش‌های بانکی در روزهای پایانی ماه و به منظور ارسال روان‌تر لیست و پرداخت حق بیمه در این ایام و با توجه به فراهم بودن امکان ارسال لیست در تمام ساعات شبانه‌روز در  سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی از کارفرمایان عزیز درخواست می‌شود؛ از موکول کردن آماده‌سازی و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به روزهای پایانی ماه جداً خودداری کنند.

 

گفتنی است مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تماس 1420 نیز به‌صورت 24 ساعته و در تمامی ایام هفته بدون تعطیلی، آماده پاسخگویی به مخاطبان سازمان از جمله کارفرمایان محترم است.